HTML

Görbe sminktükör

Kísérlet a női nem megítélésének árnyalására, azaz nagy szarban vagyunk, de mentem, ami menthető, ennél rosszabb már úgyse lehet.

Nőtípusok, játszmák, taktikázások, picsulások-picsogások túlzó, de ismerős formában.

Az ötleteket, kritikákat vagy akár teljes posztokat a gorbe.sminktukor kukac gmail.com-ra várom kíváncsi szeretettel :)

Az itt megjelenő minden tartalom Creative Commons: Nevezd meg!-Ne add el!-Ne változtasd! licenc alatt áll.

Gondolatbokrétáitok

Címkék

agytröszt diznicsaj (1) alkohol (1) anya (2) ápolónő (1) autóvezetés (2) a lelki szemetesláda (1) a nők és az alkohol (1) a test angyala (1) babaproject (1) baba mama (1) bandababa (1) barátnők (4) bevásárlás a férfival (1) bikiniszezon (1) bkv (1) bőbeszédű (1) búcsúzás (1) bulvár (1) bútoráruházban (1) crocs (1) csajbuli (1) csajszis dumcsik (1) család (1) családi program (1) csúnya lány (1) díszfeleség (1) domina (1) egészségügy (1) első randi (1) esküvő (1) evés (1) facebook (1) farsang (1) felhívás (1) feminista (1) feminizmus (1) focimeccs (2) fogamzásgátló tabletta (1) fogyókúra (1) főnök (1) fotók (1) frusztráció generátor (1) gyerektervezés (1) gyermekkönyv (1) halloween (1) házasság (2) házibuli (1) hellókarácsony (1) hello kitty (1) hétköznapok dívája (1) hideghegyi sportőrült (1) hipochonder öregasszony (1) hivatalnoknő (1) húsvét (1) jogsi (1) jó fej csaj (1) karácsony (4) kibeszélés (1) kikupálós lány (1) kismama (1) kisvárosi csaj (1) könyöklő néni (1) könyvajánló (1) környezettudatos nő (1) közveszélyes nők (1) kreatív hobby (2) kretén (1) kultúra (3) lakótelep (1) latinos műveltség (1) lecsekkolás (1) lecsúszott kamuvállalkozó (1) leggings (1) magyarázat (1) március 15. (1) meglepetés party (1) mlm (1) mosolytündér (1) mozi (1) műköröm (1) nem értem (1) néptáncos (1) női dráma (1) női önzetlenség (1) női önzőség (2) nők (28) növénykedvelő (1) nyilvános wc (1) olvasói poszt (13) olvasói statisztika (1) összetartozás demonstrálása (1) óvszer (1) panasz (1) parfüm (1) párkapcsolat (1) parti nagy lajos (1) pasizás (1) pocaklakó (1) politizálás (1) posztajánló (1) rámászás a férfira (1) slágerek (1) smink (1) sör (1) stlustanácsadó (1) strandolás (1) strassz (1) szépségápolás (1) szépségszalon (1) szerelem (6) szervezőzseni nő (1) szingli (1) szlengblog könyv (1) sznob pengeszáj (1) szobanövények (1) szülés (1) születésnap (1) szüzesség (1) tánc (1) társkeresés (1) telefonálás (2) terhesség megelőzés (1) természet leánya (1) teszvesz (1) tippek (2) tömegközlekedés (1) trendi (1) tudatlan tucatnő (1) tudományos fanatikus (1) tunika (1) udvarlás (1) új külső (1) utazás (1) útjavító munkás (1) ütős keresőkifejezések (1) valentin nap (1) vallás (1) vásárlás (1) vidéki csajtípusok (1) Címkefelhő

2010.10.18. 09:00 HRita

SZÓRAKOZÁS&KULTÚRA: „Szeretek mosolyt csalni a gyermekarcokra”

- interjú Szirtes Mónikával, a Klájszter utcai Szirtesék mindennapjai című nagy sikerű gyermekkönyv szerzőjével

Sietősen lép be a hangulatos dél-kelet pesti cukrászda nagyüveges ajtaján. Arcán nyoma sincs fáradtságnak, sokkal inkább kiegyensúlyozottság és – talán túlzás nélkül állíthatjuk – olyan báj lengi körül, ami csak a sok gyermekes édesanyákra jellemző. Körbehordozza tekintetét, majd engem meglátva kedvesen elmosolyodik. A kényelmes, ergonomikus cukrászdai székre lehuppanva szabadkozni kezd a tízperces késés miatt, mert – mint mondja – Patit még az utolsó pillanatban tisztába kellett tennie, hipp-hopp rájött a hígfosás a paradicsomos kápitól.
Ezen mindketten jót nevetünk, majd Móni a jó kiállású, fess pincértől frissen gőzölgő, habos kapucsínót rendel. Jóízűen belekortyol, és empatikusan várja kérdéseim hadát.

Honnan jött az ötlet, hogy gyerekkönyvet írj?
Jól emlékszem a napra, mikor pöttyös labdaként kipattant az ötlet a fejemből. Teljesen átlagos aranyló májusi délelőtt volt, épp rakott keltet főztem. Egyszer csak arra leszek figyelmes, hogy Kati és Peti nemhogy nem tépik egymást, de még csak nem is üvöltöznek, hanem békésen játszdogálnak a játsziszobában. Gyorsan beraktam az ebédnek valót a sütőbe, és bekukkantottam hozzájuk. Hát nem miszlikre tépte az összes mesekönyvet a két ebadta rossz kölyke? Megszigorgattam őket következetesen, és hát nagyon megszeppentek erre a lurkók. Megesett rajtuk a szívem, na. Míg sült a rakott kel, írtam nekik sebtiben egy mesekönyvet, mert mi úgy neveljük őket, hogy Cartoon Network az nem, de olvasós mese az minél több. Hát így történt dióhéjban.

Móni, nem találod egy kicsit infantilisnak, hogy felnőtt nő létedre ilyen stílusban írsz?
Nem.

És nem is szégyelled?
Egy kicsit eleinte talán, de már megszoktam. Nem rossz ez. Szeretek mosolyt csalni a gyermekarcokra.

Miért pont ezt a címet adtad a könyvednek?
Mert a Klájszter utca 26-ban lakunk, és Szirtes a családnevünk. Bár ez nekem csak az asszonynevem, amikor összeházasodtam Ábellel (Mónika férje – a szerk.), akkor vettem fel.

Említetted a férjedet. Ő hogy áll hozzá mindehhez?
Mindenben támogat, és segít, ahol csak tud. Például az illusztrációkat is ő készítette a könyvhöz, csak azt a kiadó visszadobta. Ám mi ragaszkodtunk a képekhez, és a visszajelzések alapján úgy tűnik, jól tettük, hogy kitartottunk.

Ugye nem számítottál ekkora sikerre?
Én? Soha! Csak lárpúrlár kedvtelésből, a magam és gyermekeim szórakoztatására írtam. Soha, egyetlen pillanatig sem gondoltam, hogy bárki mást is érdekelhet a mi középszerű életünk. Éppen ezért ért váratlanul, amikor a kilencedik kiadó visszahívott, és közölte, hogy megjelentetik a könyvet. El nem tudom mondani, mekkora öröm volt ez számomra! Talán csak ahhoz volt mérhető a boldogságom, mint amit akkor éreztem, mikor Peti végre kikakálta a dédnagymamámtól örökölt aranygyűrűt. Különben kénytelenek lettünk volna levonni a jövőbeni zsebpénzéből.

Hol találkozhat veled legközelebb az olvasóközönség?
Jövő héten szombaton jótékonysági dedikálást szervezünk a Pocak La’com bababoltba. Lesz arcfestés, kézműveskedés, pelenka-újrahasznosítási szaktanácsadás. Mindezek mellett az érdeklődők ez alkalommal akciósan vehetik meg a könyvemet, vásárolhatnak a Szirtes család fotóiból, megvehetik Pati levágott hajtincseit, Kati kinőtt bugyijait, valamint Peti röntgenfelvételét a törött karjáról. Sőt, egy-két műhelytitkot is elárulok most készülő könyvemről. Szóval mindenképp érdemes eljönni, mert jó kis családi programnak ígérkezik!

Kedvcsinálónak pedig következzék Szirtes Mónika egyik szívmelengetően kedves története a sok közül:

 

 A játszótér

 

Szombat volt. Szép tavaszi szombat. A hétvége legelső napja. Aznap korán kelt a napocska.
- Hurrá! - örült Kati. - Megyünk a játszótérre!
Peti ugrált az ágyon. Annyira örült, hogy leesett.
A nagy csattogásra bejött Apu. Egyik arca meg volt borotválva. A kezében borotva.
- Ejnye - mondta tréfásan -, szétszeditek a házat.
Peti erre úgy nevetett, hogy még jobban leesett.
Ekkor bejött Anyu. A fejét csóválta tréfásan.
- Készülődni, egy-kettő. A játszótér megvár minket. Igyátok meg a tejeskakaót.
Kimentek az asztalhoz. Pati még mindig csak épp felérte. Álla a deszkán. Kezecskéit a partedlibe törölte. Úgy kapta a tejeskakaót.
- Hmmm. De finom - mondta Kati. Kör alakú barna bajuszt kent magának. Peti cuppogott. Aztán leesett a székről.
Reggeli után föl kellett öltözni. Hideg volt. Anyu gyorsan elmosogatott. A szárítóra rakta a vizes edényt, hogy gyorsan megszáradjon. Másként nem lett volna elég meleg hozzá.
Kati a zöld katicás esőkabátját vette föl. Hideg volt kint és nedves, ködös. Hozzá az újonnan kapott rózsaszín bolyhos csizmáját. Nagyon jól állt neki. Kiszaladt az ajtón a napsütésbe. Pati nagyon kicsi volt. Ő még nem érte föl a csizmát. Apu a kezeslábasba rakta. Csak a szopizós ujj kandikált ki. Peti nagyfiú. Ő a sámlin állva vette ki a sapkáját. A szekrényből. Aztán leesett.
A kis csapat kivonult a borongós őszi délutánba – Apu, Anyu, Kati, Peti, Pati a kis gyerekhordozó kosárkában. Csak a szopizós ujj kandikált ki. A játszótérre mentek. Gyalog, mert az autó, amit Patinak köszönhettek, a ház mögött parkolt. És Apunak bevonták a jogosítványát cserbenhagyásos gázolásért.
A játszótér a házzal szemben volt. Épp odasütött a napocska. Nagyon szép volt. Bementek. A kaput nem csukták be, hogy mások is beférjenek. Például a Melinda, Meli. Anyu barátnője a játszótérről. Szerencsére már nem dohányzik. Az rosszat tesz a kicsiknek. Három gyereke van neki is. Töki, Dagi, Ferde. Nagyon aranyosak, Anyuék jól megvannak velük. Ferde együtt hintázott Petivel. Ő leesett.
Kati addig odajött Anyuhoz.
- Anyu, nézd, ott egy vau-vau kutya.
Tényleg ott volt egy vau-vau kutya. Nagyon aranyos volt. Hosszú fülekkel, orral. Szemmel. Tappancsán fekete folt. Szőre elállt. Ott kapirgált a kerítés tövében. Pati a szopizós ujját szopizta. Néha megcsóválgatta a farkát.
- Ügyes vagy, Katikám - mondta Anyu neki. - Nézz körül, hátha látsz egy nyau-nyau macskát is.
Erre azt mondta a Töki, hogy nekik a telken van egy kró-kró pulykájuk. Nagyon érdekes volt. Peti addig leesett.
Kati visszajött.
- Nézd, Anyu, találtam egy néz-néz gyíkot.
A néz-néz gyík furcsa volt. Szájában hangyák mászkáltak. Anyu megdicsérte Katit, hogy milyen ügyes. Apu Petit szedte föl épp.
Ebéd után a kis csapat hazament, mert fáradtak voltak. Peti leesett a hintáról. Pati a kikandikáló ujjacskát szopizta. Sokat gyalogoltak, jó volt a nap. Szép idő volt. Megszámoltak az utcán három nyau-nyau macskát, egy batty-batty teknőst, és tíz nő-nő fát. Elment mellettük a brumm-brumm-kukásautó is. A bácsik integettek. Szép idő volt.
Otthon elégedetten dőltek le. Boldogan. Anyu leszedte az edényeket a szárítóról. Beléjük tálalta a finom vacsorát. Jó étvággyal ettek mindannyian. Fáradtak voltak. Csip-csip csirke volt az ennivaló, meg flitty-flotty galuska. Másodikra pú-pú bab csíp-csíp csilivel. Peti vicces volt. Fejére rakta a csirr-csörr tányért, és azt mondta, „Napóleon”. Apu és Anyu egymást átölelve nevettek. Csóválták a fejüket kedvesen. Végül megmondták, mind a ketten, hogy a hamm-hamm étellel nem szabad játszani. Az nem arra való. Aztán Peti leesett a nyikk-nyekk székről.
Vacsora után Apu bekapcsolta a Híradót. Pati a kikandikáló ujjacskát szopizva odament az előző napi adok-veszek tőzsdei árfolyamokkal. Érdekes volt. Olyanok voltak benne, hogy a vú-vú repülőt megint felrobbantották a bimm-bumm terroristák, meg az ül-ül csillagászok találtak egy szipp-szipp feketelyukat.
Aztán lefeküdtek. Anyu misi-mesét olvasott nekik a ziz-ziz könyvből. Aztán elaludtak. Peti azért még egyszer, utoljára leesett, a biztonság kedvéért.

***


(A mesét hangsúlyozottan Jege vitelezte ki, neki jár érte a cvikipuszi.)

102 komment

Címkék: kultúra gyermekkönyv


A bejegyzés trackback címe:

https://gorbe-sminktukor.blog.hu/api/trackback/id/tr442377823

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vincere 2010.10.18. 10:31:28

Pocak La’com bababolt :D

csokidrazsé 2010.10.18. 11:01:38

imááádom! telitalálat!
"pú-pú bab csíp-csíp csilivel" :D

csokidrazsé 2010.10.18. 11:04:02

imááádom! telitalálat!
"pú-pú bab csíp-csíp csilivel" :D

Aszpartám 2010.10.18. 11:17:11

Nekem az illusztráció tetszik a legjobban - súlyosan odab* :D

helianthus 2010.10.18. 11:32:04

sírok, azt gondolom, ha Peti még egyszer leesik valahonnan, én csipp-csapp megütöm.

Fém Fatál 2010.10.18. 11:55:29

Gyönyörű. Díványra vele!

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.10.18. 12:37:26

játszdogálnak a játsziszobában... itt kezdődött a hányingerem, jelentem, a végére kiteljesedett:)

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2010.10.18. 12:48:13

@vincere: És ez a bababolt konkrétan létezik. Atlétás Bandi nevű olvasó hívta fel rá a figyelmet.

@Aszpartám: Volt vele munka bőven :D Nehéz az illusztrátorok élete.

@helianthus: Félő, hogy hüp-hüp sírni fog, aztán a Anyu feljelent téged gyermek elleni piff-puff erőszakért.

eastern sugar 2010.10.18. 12:53:06

hát ez zseniális, jobban nem is kezdődhet a hétfő. a pú-pú babnál azért majdnem leestem a székről, mint peti, csak nem lett volna, aki tréfásan megszigorgasson a borotvával.

kerikak 2010.10.18. 12:57:49

ez de jó :DD nem is tudom melyik lett jobb a könyvrészlet vagy az interjú :)))

Veg_ 2010.10.18. 13:14:04

Hát konkrétan sirok... Normálisnak nem vagytok nevezhetők :D Minden leirtatok, amit utálok a Bartos könyvekből - bár filmes karikatura is jó lett belőle :D

Veg_ 2010.10.18. 13:21:37

@HRita: (Ujabb próba, ha kétszer jelenik meg hasonló szöveg, azért van, mert merészeltem az index eljárását szidni, amitől indapass korlátozást kaptam, és a blog.hu-n is döcögős, hgoy valami megjelenjen tőlem, és bár frissitettem párszor, lehet, hgoy mégis megjelenik a másik, bocs)

Szóval nagyon nemnormálisak vagytok :D Totál bemutattatok mindent, ami Bartos témában idegesit... Ahogy olvassa az ember, sorrol-sorra csökken az IQja :) És mindenki nézze meg a filmes karikaturát is, az is remek

Veg_ 2010.10.18. 13:24:44

Fenébe! Isten bizony többször frissitettem, és nem láttam a hozzászólásomat idáig :( Már nem az első eset.

kerikak 2010.10.18. 14:55:14

@Veg_: én is jártam már így..

Alkohol Kapitány 2010.10.18. 15:01:07

Már a közepénél görcsbe rándult a jár-jár talpam.

vincere 2010.10.18. 15:26:05

@HRita: ugye nem mondod komolyan, h. tényleg van ilyen bolt?!

vincere 2010.10.18. 15:32:43

@Farkasokkal táncoló: megnéztem a karikatúrát, ha jót akartok, ne munkahelyen nézzétek, hanem várjatok otthonig, mert besz@rtok a ha-ha nevetéstől :))

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2010.10.18. 15:32:48

@vincere: De. Budapesten a Baross utcában. Kemény időket élünk.

schwesterke 2010.10.18. 15:33:13

Kati, Peti, Pati - zseniális a névválasztás is! :D

vincere 2010.10.18. 15:43:14

@HRita: valaki fotózza le légyszi...

2010.10.18. 16:59:37

Láttam egy filmet a minap Uma Turmannal, na ott voltak a játszótéren ilyen idióta anyukák, amitől a főhős - akinek egyébkén volt egy népszerű blogja- rettentően szenvedett.

Na szóval, annak a filmnek volt ilyen feelingje.

(Ott az apuka talált a szeméten egy 25 ezer$ -os könyvet, amiből a kisebik gyereket ovodába tudták adni - hát igen egy forgatókönyvbe mindet bele lehet írni)

2010.10.18. 20:02:49

@HRita:

Én is tanúsíthatom, láttam. :) Bevallom, nekem beletelt pár perc, mire leesett a blikkfang...

silayn 2010.10.18. 22:36:35

méltánytalanul alulkommentelt poszt.
"Szájában hangyák mászkáltak." :)

zsanka · http://csombor.blog.hu 2010.10.18. 22:50:55

"Megszigorgattam őket következetesen, és hát nagyon megszeppentek erre a lurkók."

:))))))

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2010.10.19. 12:08:18

@Veg_: Köszönjük, elég gyakran mondják ezt nekünk :))

@vincere: Szerintem lesz fotó valamikor, ígérem, feltöltöm fácséra.

@tff: Egy ilyen név kitalálásához nagyon sok tápszert el kell inni a gyerek elől. Bár nem tudom, hogy a bababolt nyitó mamcik mivel tudatmódosítanak.

@silayn: Én ennyi kommentnek is igazán örülök :)

@zsanka: Jó a blogod címe. csak erdélyi rokonaimtól hallottam a csombor kifejezést. Ha így kérem a boltban, itthon általában meg sem értik.

@stivanleroy: Köszönöm :)

csokidrazsé 2010.10.19. 13:11:35

Basszus, most esett le a Pocak La'com, ezt tényleg elkövette valaki? Beszarás...

helianthus 2010.10.19. 14:19:41

@HRita: hű, akkor mehetek a sit-bör-dutykóba?

Amúgy az csak nekem tűnt föl, hogy egyszer borongós hideg van, egyszer meg szép meleg idő? Bár lehet, hogy a vidám kis családot a nap-nap napocska is meg akarta lis-lesni és kisüt-süt ragyogott?
Na befejeztem, még a végén úgy maradok. :D

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2010.10.19. 14:27:18

@helianthus: Pontosan! Remek megfigyelés :) Lásd még: a mesében Peti a hintából esik ki, az illusztrációban meg már a csúszdából :))

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.10.19. 15:28:37

A legerdekesebb, hogy amennyire vissza tudok emlekezni, mar gyerekkoromban is herotom volt az ilyen gugyogestol. Akkor is, ha az anyam csinalta (mondjuk tole kenytelen voltam elviselni), de ha mas, akkor az illeto bekerult a "hulyefelnott" kategoriaba, es kb annyira tiszeltem onnantol, mint egy kity-kuty kutyakakit... Viszont az a felnott ismeros, aki megengedte, hogy jatsszam a bazinagy rambo-kesevel, na az volt az isten!

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.10.19. 16:04:49

A szuleim meseltek egy szorit: kb negyeves lehettem, amikor kozoltem a szuleimmel, hogy szeretnek egy jatekpisztolyt. Persze ok, jo hetvenes evekbeli hippik modjara hallani sem akartak a dologrol, ugyhogy azt mondtak nem lehet, mert nincsen ra penzuk. Masnap, amikor talalkoztunk a szuleim ismeroseivel (akiknek a velem egykoru fiuk kapott jatekpisztolyt), megkerdeztem toluk, hogy nem vennenek-e nekem egy stukkert, mert az en szuleim tul csorok hozza... Anyu-Apu majd' elsullyedt szegyeneben, ugyhogy hamar feladtak a pacifista nevelesi elveiket, es a karacsonyfa alatt egesz arzenalt talaltam :)

magyar ember teli szájjal 2010.10.19. 17:03:45

Jajj bakker a meterororlógia, süt a nap de köd van, frankó.

Mimas 2010.10.19. 18:48:41

Ezt elolvasva kétségbeesetten keresni kezdtem a láncfűrészemet.
Mondjuk a "cserbenhagyásos gázoló" kicsit mentett a helyzeten.

nyílméregbéka 2010.10.19. 19:41:18

Ojj, ez a poszt fájt.
Eleinte nem is, de ahogy előrehaladt... huhh :-D
Az ilyenektől elmegy a kedvem a családalapítástól. Ez nemcsak poszt, hanem a valóság! 35 éves kolléganőm, aki amúgy Apának hívja a 38 éves férjét, pont ezzel a szókinccsel kommunikál, mármint nem velem, hanem amikor hazatelefonál a gyerekeinek (akikre Apa vigyáz). És nem érti, hogy miért nem indul be a gyerekcunami az irodában, hisz látjuk rajta, hogy az milyen jó.
De itt szerencsére ez a cserbenhagyásos gázolás sokan lendített a helyzeten. Már épp nyúltam volna a zsilettpenge után :-D

F79 2010.10.21. 09:46:44

Anna Peti Gergő. Horror. Ismer valaki embert aki ezeket szereti? Biztos van mert nagyon népszerűek, de normális lénynek kifordul tőle a gyomra. Szerintem a ygerekek csak azért bírják mert azt mindig szeretik ha valaki olvas nekik és bizonyos kor alatt mindegy hogy mit akár liturgikus szövegeket is lehetne. Szeretném azt hinni hogy a gyerekek intelligensebbek ennél.

Intizar 2010.10.21. 22:01:58

@F79: Irtózatos förtelmek, de a kölykök tényleg szeretik. Még nem fejlődött ki nekik az ízlésük.

Intizar 2010.10.21. 22:02:44

Csodálatosan genya írás! Könnybe lábadt a kis szívem tőle. Kézcsók.

Veronka 2010.10.21. 22:34:13

Vegytiszta Nők Lapja párlat?

Motorpenis 2010.10.22. 08:42:49

Na hiszen! Az ilyen nők miatt tart itt ez az ország!

Csodálatos írás! Hogy lehet egy ilyen feleséget elviselni?

Celtic 2010.10.24. 20:28:10

Uristen...A meset addig tudtam olvasni, hogy a gyerek leesett a reggelizoszekrol, akkor mar azt remeltem, eltori a labat es vegre korhazba fektetik...

Celtic 2010.10.24. 20:34:38

@Celtic: Uff, de utana elolvastam a kommenteket es kedvet kaptam az egesz irashoz :) Apu a cserbenhagyasos gazolassal :) Jo, na, csak nehez elolvasni.

kkk666 · http://www.vizvezetekszereles.info/ 2010.10.26. 12:12:53

Szerintem petit apu rendszeresen veri, ami anyu rózsaszín szemüvegén keresztül látszúk úgy, hogy:peti megint leesett. Az erőszak folyamatos jelenlétének következményeként ez a védelmi mechanizmus az élet más területeire is kiterjedt.
"Hideg volt kint és nedves, ködös. ... Kiszaladt az ajtón a napsütésbe."

nyílméregbéka 2010.10.26. 18:12:17

Jujj, ezt nézzétek: www.evangelikus.hu/interju/201enem-maga-a-vallasossag-a-legfontosabb-dolog-hanem-inkabb-az-emberseg201d/?searchterm=bartos

"Bartos Erikával a Centrál Kávéházban találkozunk. Ott, ahol annakidején a nagy Nyugatosok is kávéztak, és beszélgettek az élet nagy dolgairól. Én érkezem korábban, ezért kérek egy teát, és a felteendő kérdéseken gondolkodom. Készültem, felírtam mindenfélét egy papírra. Aztán belibben az ajtón Bartos Erika. Egy jelenség. "

Intizar 2010.10.26. 19:41:06

@nyílméregbéka: Igazán derék, áldott asszony. Semmi rosszat nem lehet rá mondani. Csak ne jöjjön nagyon közel, mert viszketést kapok tőle. Az átterjed a tenyeremre, és máris nézek a vasvilla után.

sorica123 (törölt) 2010.10.27. 13:22:08

@Veronka: érdekes, hogy ilyenkor mindig a Nők Lapja kerül elő. Holott abban mindig egy-egy modoros baromság van, az viszont elég nagy ahhoz, hogy arról jegyezd meg a példányt, ne a címlapről (összefüggéstelen ömlengés a régi időkről, Fejős Éva-féle nőciskedés, meg egy csaj van, aki egyszerűen nem tudott még olyat írni, amitől ne néztem volna a plafont 'broáf' jeligére).
@nyílméregbéka: eleve hazatelefonálgat. Az, hogy a kölökre az apja vigyáz, szerintem még jó is lehet, de se gyerekkel se anélkül nem telefonálgatunk a kollégák orra elől családtagoknak. Ha kérdése van, felhív, semmi baj, de ez a työtyörgés, ezért pusztul a magyar:)
@altoid: gyereknek ha mese, akkor például Lázár Ervint kell olvasni. Marék Veronikát. Vagy bármit, de ne ilyen erőltetetten édibédi vackokat. Aranyosnak szánta vágom, de olyan, mintha hülyének nézné a gyereket és gyakorlatilag semmi humor nincs benne a kötelező becézgetős szóviccféléken kívül.

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2010.10.28. 12:30:46

@nyílméregbéka: Már elnézést, de azt a rohadt kurva élet. Ezt nem olvastam, sőt, semmit se Bartos Erikával kapcsolatban. De már megint bebizonyosodott, hogy nem én túlzok, hanem ilyen tényleg van. Újra csak azt tudom mondani, kemény időket élünk :))

lárvalányhaj 2010.10.28. 19:39:02

Bartos Erika konkrétan agyrohasztó. Maga a nő is, meg a munkássága is... nem csoda, hogy a gyerekek funkcianalfik lesznek, hogyha ilyesmin nőnek föl.
De Bartos Erika személye is gyűlöletes, ütnivaló. Az a szabályos, szőke-kékszemű arc, a jóanyukavagyok-mosoly, az édibédi családi fotók, áááá.... Az ilyenekről szokott kiderülni, hogy pszichopata sorozatgyilkosok, és egy csomó halott egyetemista srácot rejtegetnek a pincében.

nyílméregbéka 2010.10.28. 20:34:09

@HRita: én is csak most találtam, de hasonlót ugyanebben a stílusban már kb 1578 alkalommal a Nők Lapjában. Mindegyik interjújuk így kezdődik... Ez már a paródia paródiája!! :-D
@sorica123: gondolkodom, hogy mi mit olvastunk gyerekkorunkban. Micimackó, Hófehérke, (magyar) népmesék; szülők _per has_ meséi, Sehány éves kislány stb. Hála az égnek, vagyok már annyira idős, hogy nem a Bartos Erika és hasonlók könyvein kellett felnőnöm :-)

Kár, hogy nem lett címlapos a poszt, annyira élveztem volna a felháborodott családanyák rohamát. Nem lehetne valahogy utólag kituszkolni?

ii@_ 2010.10.28. 22:55:33

@nyílméregbéka: Érdekelne, hogy hangzik egy gyügyögős felháborodás... :) Egyébként úgy tapasztaltam, a családanyák (és apák) túlnyomó többsége szintén hidegrázást kap Bartos Erikától, őszintén remélem, hogy ez az ismeretségi körömön kívül is így van. Sajnos a gyerekek viszont szeretik...
Amúgy a klasszikusokon kívül szerencsére vannak új, értelmes és aranyos mesék (Berg Judit összes).

Intizar 2010.10.29. 00:16:07

@kkk666: Ez komoly! Ez már mélyelemzés! Elevenre tapintottál szerintem.

Jege 2010.10.29. 15:56:19

Szerintem nagyon jók ezek a könyvek. A hagyományos mesék tele vannak vérengzéssel, gonosz cselszövéssel, szörnyű szörnyekkel, öncsonkítással, emberevéssel. Kinek kell ez, mikor az egyszer már az az internett is begyűrűdzött mindenhová, és abból is folyik, árad, dől az erőszak? Itt már csak békés mesékkel lehet létezni, csak azzal lehet pozitív mintát adni a lurkóknak visszatükrözésre. Sőt, a művelődésről is gondoskodhatunk vele, belecsempészhetünk például némi filozófiát a munkás hétköznapokba. A bababoltban bemutatásra kerülő újabb kötet egyik fejezete például valami efféléről is szól majd, ügyesen elrejtve az óvodakezdés és a vécéhasználat közé ("Pati neohegeliánus lesz", 38. oldal).

nyílméregbéka 2010.10.29. 18:17:26

@ii@_: "Érdekelne, hogy hangzik egy gyügyögős felháborodás... :) "
Ó, te még nem tapasztaltad a netes gyerekesek vs. gyerektelenek-vitákban, hogy a legvadabb vérállatok a többgyerekes, keresztény, televízióval nem rendelkező családanyák-atyák tudnak lenni, úgy öt hsz. után? A fehér cápa konkrétan naposcsibe hozzájuk képest! :-D
Természetesen van kivétel!! :-)

@Jege: én a hagyományos meséken tanultam meg, hogy mese és valóság nem azonos. Ezért nem kaptam sokkot, mikor a farkas megette Piroskát. A mai napig horrorfilmekkel vezetem le a feszkót, és nem lett belőlem sorozatgyilkos.
De voltak még a pöttyös és csíkos könyvek, meg a Babar, meg a Tom és Jerry. Mondjuk az is igaz, hogy volt a Kincskereső kisködmön is, amitől csak azért nem lettem öngyilkos, mert még nem tudtam, hogyan kell. (Nincs szmájli!)

Intizar 2010.10.29. 18:28:56

@nyílméregbéka: Én azt gyanítom, ez csak henye tréfálkozás volt Jege úr részéről.

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2010.10.29. 18:36:59

@Jege: Egyetértek. Azok a mesék amúgy is szájhagyomány útján terjedtek. Csak a jó ég tudja, milyen fertőzéseket kaphatnának el a kis trónörökösök általuk.

Jege 2010.10.29. 18:48:35

@HRita: Ez nagyon így van. Ismerek olyat, akinek ifjúkorában folyton hagyományosakat meséltek a felelőtlen szülők, eladdig, míg végül ő is elkezdte terjeszteni. Ma már csupán kiégett roncs, mesegyártáson él, szóvicceket gyárt, és megállás nélkül modorosságokban kommunikál. Menthetetlen eset szegény, nyugodjék békében.

@nyílméregbéka: Lehet, hogy a ködmön némiképp depresszív, de ez megbocsátható neki, mivel onnan származik az idézet, miszerint "Az, az - integetett szülém. - A lába meg piskóta."
Én a "szülém" szón a mai napig kurva nagyokat bírok röhögni. Ugyan, mit szülhete egy kisfiú? Hahaha.

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2010.10.29. 19:04:24

@Jege: Gondolom ezen felül őrült is és komplett humoreszkeket is hajlamos idézni. Különben sem őt kell sajnálni - sokkal inkább az említett _individuum_ környezetében élőket.

flea 2010.11.01. 16:12:55

Hát én még soha az életben egyszer sem röhögtem fel hangosan a munkahelyemen, de mikor most oda jutottam, hogy "pöttyös labdaként kipattant az ötlet a fejemből", na akkor kis híján. :)

Ellenben hogy ez a Bartos Erika? Mi kaptunk valakitől valami Anna-Peti-könyvet, egy darabig olvasgatni is kényszerültem, és hát nem volt egy remekmű - leginkább laposnak nevezném. De gügyögésre például egyre sem emlékszem benne. (A gyerekszerzőkkel készült interjút meg nyilván már a címéről felismerni, olyan szirupos. Sőt a lap színéről is. :) De ez minden gyerekszerzővel így van, a jobbakkal is. Behelyettesíted Lázár Ervint, azt kiderül, hogy az is már megjelent valahol...)

flea 2010.11.01. 16:13:32

@HRita: (off) te meg már a harmadik féleképpen nézel ki, e?

chilis csokoládé 2010.11.04. 13:04:18

@F79:

A mi gyerekünknek egyáltalán nem volt mindegy, hogy mit olvasunk neki. A hagyományos meséket meg a János vitézt elunta. Nagyon szerette a 80-as években kiadott Búvár zsebkönyveket, például a Trópusi csigák és kagylók címűt.

lárvalányhaj 2010.11.05. 07:06:58

Másnap Apu elvitte a gyerekeket az organikus vidámparkba, ezért Anyunak végre volt ideje egy kicsit magával is foglalkozni. Elment a nagy-nagy Tecsóba, ahol telepakolta a bevásárlókosarat csirr-csörr vodkásüvegekkel. Ezután kiváltotta a patikában a hurrá-hurrá antidepresszánst, és ráivott egy jó adag glugy-glugy vodkát. Fél óra sem telt bele, egy nagy csapat cin-cin egér vonult át a lakáson, majd a ritmusra masírozó tánci-tánci elefántok követték őket. -- Sziasztok, kisegerek! Sziasztok, kiselefántok! -- integetett Anyu kissé debil vigyorral.

Celtic 2010.11.05. 09:59:27

@lárvalányhaj: Melto lezarasa a mesenek :) Teccik nagyon :)

sorica123 (törölt) 2010.11.05. 20:15:10

@nyílméregbéka: kb nálunk is ez ment. Meg amit mondtam, Marék Veronika, Lázár Ervin. A korabeli nyálas giccsek se igen mentek.
Juj a Kincskereső az nagyon durva volt... nagyon szomorú rögtön az eleje. Ezzel együtt olvastam, azt a részt kellett túlélni, amikor meghal a kislány, a többi úgy emlékszem, érdekes volt.
@flea: elnyálasítani bármit el lehet. Sajnos tény, hogy a Nők Lapjában van egy ilyen vonal:/
@chilis csokoládé: a Búvár zsebkönyveket én is szerettem, de az csak félig a felolvasós kategória volt már.

jadviga79 2010.11.07. 16:02:24

Ez azért fájt. Örülnék, ha a gyermekeim nem ezt a féle szóhasználatot tanulnák meg először, hogy játsziszobában játszikálnak, "Ő leesett" ötször...
Aki gyermekkönyvet ír, legalább ékes magyarsággal fogalmazzon meg egy történetet, ami lehet esetleg egyszerűbb, nem kell bonyolult körmondatokba fonni, elvégre gyerekeknek íródik.
Ha esetleg humoros, akkor az már csak ráadás, külön öröm a szülőnek és a gyereknek is.

Ladygaga 2010.11.09. 22:11:45

Szomorú. Mindenki elfelejtette, milyen volt gyereknek lenni. A posztok többsége nyilvánvalóan szándékosan kiélezett stílusú, túlzó, de ez és főleg a kommentek nálam kiverték a biztosítékot.
Miért szeretik a gyerekek az Anna, Peti, Gergő-könyveket? Na nem ilyenek, mint ebben a paródiában, nem nyálasak. Nem ilyenek az illusztrációk sem. Felnőttként persze nem kell szeretni, de meg lehet érteni. A gyerekek általában szerenek ismerős dolgokba kapaszkodni. Nem csoda, hiszen a világ számukra sok ijesztő és érthetetlen dolgot tartalmaz. Szeretnek saját magukról mesét hallani. Ezekben a könyvekben éppen ezt kapják meg. Szinte minden szituációra, ami egy gyerekkel történhet a tíz-egynéhány könyv valamelyikében van egy történet. Boldogok, mikor ráismernek: "GErgővel is ugyanez történt", "Anna is kórházba került".
Bartos Erika ért valamit, amit a kommentelők és a posztot írók nem. Ismeri a gyerekeit. Remélem, ha és amennyiben az itt pocskondiázók valaha felnőnek és szülők lesznek, megpróbálják a saját gyerekeik igényeit megérteni. Sok gyereket ismerek, aki ezeket a könyveket lapozgatja, nézegeti, mert eközben biztonságban érzi magát, érti, mi törénik, segítséget kap a problémái megoldásához. Nekik más problémáik vannak, mint nektek.
Ajánlom még pl. Bruno Bettelheim A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek c. könyvét, ami a Grimm meséken- a sokszor mindennek elszidott, horrorisztikusnak tartott Grimm-meséken keresztül mutatja be, hogyan dolgozzák fel a mesék segítségével a gyerekek az őket nyomasztó dolgokat. És nem okvetlenül kell valamit lefikázni, amit nem értetek, kicsinyes, piti dolog.
Ja, NEM Bartos Erika vagyok. De van pedagógiai végzettségem és vannak gyerekeim.

Intizar 2010.11.09. 23:53:34

@Ladygaga: A mi gyerekeink is kedvelték B.E. könyveit. Senki nem baszta őket fejbe érte. Megkapták, olvastuk nekik. De attól még förtelmesek maradnak. Nem olyan gügyögők, mint a cikkben leírt interjú, ahhoz a valódi szerzővel készült interjú hasonlít, amit valahol idéznek. Hanem olyanok, mint a cikkben leírt B.E.-mese. A rajzok pedig sokkal ocsmányabbak, mint a cikkben szereplők.
A gyerekek egyébként a vattacukrot is imádják. Istenem, beh szomorú, hogy a hüje felnőttek ezt nem képesek megérteni. Bezzeg lefikázni, pitim kicsinyes alakok.

Intizar 2010.11.09. 23:55:10

@Ladygaga: Bocs, azt még elfelejtettem hozzátenni, hogy csak azért tartják rémesnek ezt a nőt, mert nincs nekik gyerekük, és el se bírják képzelni, hogy milyen az. Szinglihordák, bőrtangával.

Atlétás Bandi · http://azelott.blog.hu/ 2010.11.10. 13:11:33

@vincere: @HRita: @tff:
Le lesz az fotózva szépen, meg lehet nyugodni :), csak nem sötétben akarom. Szombaton lekapom.

Ladygaga 2010.11.10. 15:07:26

@Intizar: Valószínűnek tartom, hogy így van. Ha neked gyerekeid vannak, akkor bizonyára azok közé tartozol, akiket este fél 11 tájban szoktam látni az utcán vonszolni a szerencsétlen utódaikat. Na ők tuti mentesülnek a Bartos Erika-könyvektől. Képzeld, az én gyerekeim sokat olvasnak, a nagyok is és csodák csodája, mikor az Anna-Peti-Gergőket megkapják a kisebbek, a nagy lalki 16 éves suttyomban elolvassa. Nem mintha értelmi fogyatékos lenne. Hanem mert ő még valószínűleg érzi az őszinteségét, amit te már nem bírsz felfogni a bőrtangádban. Ha családos vagy is, majdnem annyira korlátolt, mint HRita, pedig az nem semmi.

El Topo (Sgt. Elias) 2010.11.10. 15:33:11

@Ladygaga:

Whehehehe!

Rita, nem bírtad ki, hogy ne legyen egy kis flame, mi?

Ladygaga 2010.11.10. 15:40:10

@Intizar: Gondolom, Disney-összes a polcon van? Gyerekszobába kábeltévé bevezetve? Anya cigarettával a kezében ácsorog az ovikapuban, beszélget még három szolárium-szökevény, hidrogénszőke, rajzolt fekete szemöldökű csípőfarmeres, haskivillantós anyucival, miközben a gyerek szétmaszatolja az összes környezetébe eső kutyakakit az aszfalton? Akkor téged ismerlek -vagy legalábbis a TÍPUSODAT. Grat. Inkább Bartos Erika, az undorító jóanyuci.

El Topo (Sgt. Elias) 2010.11.10. 15:51:12

@Ladygaga:

Kezdesz kicsit túlpörögni, nem?

flea 2010.11.10. 17:45:15

@El Topo (Sgt. Elias): mindig az olyan viták a legérdekesebbek, ahol egyik félnek sincs igaza. A legjobb, ha ehhez kettőnél többen is vannak: ilyenkor ha valamelyik kettő végre egyetértene valamiben, a többinek ez már annyira elfogadhatatlan, hogy újult erővel veti be magát a "harcba".

:D

El Topo (Sgt. Elias) 2010.11.10. 18:03:07

@flea:

Én azt szeretem, mikor valaki annyira beleéli magát, hogy ellenvélemény nélkül is elpörög Vlagyivosztokig, meg vissza.

Intizar 2010.11.10. 18:57:02

@Ladygaga: Értem. Aki Önnel nem ért egyet, az csakis gazember lehet, aki gyilkolja a gyerekét. Legyen nyugodt, úgy is van. Képzelje, pálinkás kenyérrel altatom, cigarettával etetem, megverem, ha nem kell neki a Disney (amelyet B.E.hez hasonlóan émelyítőnek tartok, de ez ugyan kit érdekel), és amíg szolizok, odaláncolom a tévé elé.

Jege 2010.11.10. 22:57:44

Nono, a Disney-t kéretik nem fikázni. Mikor csinál Bartos Erika ilyet:
www.youtube.com/watch?v=Txo06c1k9sk&feature=related
?

Megosztok egyébként egy apró titkot Önökkel, érezzék magukat kitüntetve.
Előbb a mese volt kész, az interjút ehhez írta kedves nagyasszonyunk. Ami engem illet, annapetigergőt korábban egyszer olvastam, azt is régen. Nem igazán emlékeztem belőle semmire azon túl, hogy tőmondatokból áll - a retardáltság és a semmitmondás mind hasraütésből jött. Legelső reakció: "anyám, ez a Bartos Erika egy az egyben".
Q. E. D.?
Nem gondolom ugyanakkor, hogy Bartos Erika ostoba lenne, miként az sem, hogy őszinte. Tudom ajánlani A kis Nicolas-t, írta René Goscinny és Jean-Jacques Sempé könyvsorozata. Azok is mindennapi történetek, mégis tudnak valamiről szólni, mellékesen néha beszarasztva az embert a röhögéstől.
Lehet több korosztálynak írni. Lehet egy gyerekkönyv felnőttek számára is élvezhető. Bartos Erika ezzel nem próbálkozott, mivel tudta, a gyerekeknek a blődlit is el lehet adni. Fogalmazhatunk úgy, hogy lusta volt. Nem mintha bűn lenne meleg, otthonos, humortalan semmitmondást árulni. A gyereket se bűn "olvassa ezt, ezzel még megbirkózik" felkiáltással hülyének nézni. Hasra nyilván nem esünk tőle.

Ernoke 2010.11.11. 13:44:54

@Jege: köszönet a linkért, ez nagyon jó! még egy, Dalis:
www.youtube.com/watch?v=K8ueJO1sln8
(nem gyerekeknek, mielőtt valaki nekem ugrik)

amúgy gyerekkoromból egyáltalán nem emlékszem ilyen típusú mesekönyvekre, pedig 3 éves korom óta könyvmoly vagyok. csipike ment nagyon, meg szutyejev: vidám mesék, jókai, benedek elek, a rézhegyek királynője... öcsémnek is ezekből olvastam kiskorában, imádta őket, pl. a jókai-féle leaotungi emberkék meséit annyiszor kérte egymás után, h azt hittem, elkopik a szám. nem tudom, minek egy gyerekkönyvnek gagyinak is lennie egyben.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.11.11. 22:33:33

@Ernoke: A link egyszeruen zsenialis! Az uj kedvencem :)

Intizar 2010.11.12. 12:20:44

@El Topo (Sgt. Elias): Há má hogyanne! Majd még rikácsoljon nekem a kis disznó, mikor a Maunikát bámulom! (Vagy az már nincs?)

flea 2010.11.12. 15:46:37

@El Topo (Sgt. Elias): mondjuk az is vicces, de egy idő után abbahagyja, vagy unalmassá válik.

@Jege: Mr. Goscinny művei nem érnek, főleg, ha Uderzo is van hozzájuk. :) Nem lehet minden fizikus Einstein.

Celtic 2010.11.13. 17:03:30

@Ladygaga: ...es majd hogy fogsz csodalkozni es az ujsagironak mondogatni a targyalas utan, hoyg "en ezt nem ertem, minden szeretetet megkaptak , en nem erre neveltem oket"

lárvalányhaj 2010.11.13. 21:19:05

@Ladygaga:

Beszélj a magad nevében. Nekem ennél gyerekként is nagyobb intellektuális igényeim voltak. Remélem, hogy ezzel az utódaim is így lesznek :P

Ernoke 2010.11.15. 13:41:10

@lárvalányhaj: visszagondolva arra, h gyerekként milyen problémáim, kérdéseim, olvasási igényeim voltak, sőt, öcsémnek (nagy korkülönbség, teljesen eltérő személyiség) milyenek voltak, az ilyenfajta gyerekkönyvek szemétre valónak tűnnek. nem értem, miért jó a gyereket primitívnek gondolni és nevelni. de majd Ladygaga jön és megmagyarázza...

Intizar 2010.11.15. 18:06:41

Lady Gaga vicc vagy komoly? Én már eltévedtem. Ennyi keresztényi gyűlölködés egyszerűen nem lehet igaz.

Celtic 2010.11.15. 21:04:28

@Intizar: Szerintem komoly, viccnek egy kicsit durva lenne. Es ma mar mindenki hozzajuthat a nethez potom penzert :(

noirp 2010.11.19. 13:10:29

Ezt a posztot már harmadjára olvasom újra, mindannyiszor sírva röhögtömben. Zseniális.
(még külön grat Lárvalányhajnak a glugy-glugy hurrá-hurráért)
no most azért írok, mert végre eszembe jutott, hogy mi jutott eszembe a Pocak La'Comról.
Maxipotzac úr, a drága zenebarát. Egy ocsmány, csupa erőszak meséből. :) itt e.
www.youtube.com/watch?v=k0dCueS3-Fs

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2010.11.25. 14:53:43

@Atlétás Bandi: Kösz Bandi a képeket! Nagyon durva a _jelenség_.

Mostanában nincs időm posztolni, pedig gyűlnek a témák, és nem kicsit odabaszósak.

Türelmeteket kérem még egy darabig, meg lesz írva mind, nincs mese.

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2010.11.27. 23:56:54

Ez szuper poszt volt, először azt akartam írni, hogy HRita inkább ne interjúzzon, mert minden közhelyes szarba belelép, de aztán rájöttem, hol vagyok. A mese is nagyszerű, meg a rajz is, el van kapva a lényeg.

Viszont Bartos Erika is jó szerintem, a gyerekeim szeretik. Lehet fikázni, az igaz, én is megteszem sokszor, de esténként elég sokszor előkerül, ha véletlenül választhatnak a gyerekek. Szerencsére ez ritkán fordul elő, inkább én választok nekik a Pattantyús Kézikönyvből.

2010.11.28. 08:28:22

@Atlétás Bandi:

Már csak a pocakla.com domaint kéne lefoglalniuk. Akkor már tényleg elhinném, hogy 2012-ben itt a világvége.

2010.11.28. 08:49:03

Megjegyzem, van már Pocaklakó-daloló tanfolyam, sőt, Pocaklakó Babaváró-üldögélő zenei válogatás is cd-n, melyről egy hozzáértő tollából megtudhatjuk, hogy "a parányi fülecskék előszeretettel hallgatják Vivaldi és Mozart lágy melódiáit. " Csak szólok... :)
www.nlcafe.hu/szorakozzunk/20080422/muzsika_a_pocaklakonak/

flea 2010.11.29. 12:10:53

@tff: az a durva, hogy a nyáltengertől megtisztítva egyébként igaz lenne az állítás. (Ezért nem is értem, hogy ezek után mi a rossebet keres mondjuk a Bolero azon a szerencsétlen CD-n. Az nem babának való.)

noirp 2010.11.29. 17:08:33

@flea: és miért nem??? Komolyan, miért nem?

flea 2010.11.29. 18:55:49

@noirp: jobban megnézve az eredeti megfogalmazás is pontatlan (a nyálon felül is), meg az enyém is. Ártani nem fog szinte semmilyen zene (mondjuk death metallal kísérlet szintjén sem próbálkoznék azért), úgyhogy ilyen értelemben "babának való" a Bolero is, persze. Az eredeti meg azért pontatlan, mert azt mondja, hogy "szívesen hallgatják" - ez hülyeség, tök egyedi, melyik gyerek mit hallgat szívesen.

Ezzel szemben a pontos megfogalmazás valami olyasmi lenne, hogy a kicsi gyerekek (mondjuk <3 év) zenei érzékét egyrészt a ritmusérzéken keresztül, másrészt pedig konszonáns és lehetőleg homofón zenékkel lehet fejleszteni. (Azért, mert ez az, ami elég "egyszerű" zeneileg ahhoz, hogy jó eséllyel felfogja minden magyarázat nélkül, intuitívan.) Előbbire nyilván tökéletesen megfelel a hóc-hóc katona, Weöres Sándor minden második verse, meg még 100 ilyen dolog. Másodikra meg szerintem leginkább Vivaldi való (senkit, de komolyan senkit nem kell olyan precízen és ritmikusan játszani, mint pont őt), de Mozart sem rossz.

Aztán persze ebből az sem következik, hogy rosszat tenne a gyereknek, ha egy kismama Bartókot vagy éppen progrockot hallgat várandósan. (Sőt nehéz kimondani, de bizonyára az sem, ha mulatóst...) Legfeljebb nem ettől és/vagy nem ekkor fejlődik ki a zenei érzéke. (Vagy nem fejlődik ki sosem, viszont világhírű festőművész, építészmérnök, autóversenyző lesz.) És az sem következik, hogy orrvérzésig Mozartot hallgatni mindenáron az jó ötlet, mert ha már az anya is unja, a gyerek egyévesen már attól rosszul lesz, ha az anyja Mozartra gondol.

Tényleg, Rita, lesz olyan poszt, hogy a friss kismama mindenáron folyton csak azon rugózik, hogy mitől fejlődik jobban a babája ilyen-olyan-amolyan téren? Lehetőleg jó sok idióta ellentmondással, ahogy az igazi kismamák szokták ;)

noirp 2010.12.07. 09:26:45

Köszi.
Csak azért furcsállottam, mert épp a Bolerót pécézték ki. Amit pl. érzéstelenítés, altatás mellé használtak itt-ott, tehát, gondolom, jó lazító zene, nem death metal :)
Egyébként nem szeretem Mozartot-de ez sztem nem baj.

flea 2010.12.07. 11:12:51

@noirp: igen, ott igazából az játszódott le a fejemben, hogy "de ha azzal jövünk, hogy Mozart meg Vivaldi jót tesz (amiben pontosabb fogalmazás esetén még van is valami), akkor miért van a CD-n a 17-ből 13 olyan zenemű, amit nem ők szereztek?" Aztán mire a gondolatból komment lett, így (nem) sikerült. :)

2010.12.08. 23:28:57

Szakmai szemmel nézve a Bogyó-Babóca, stb. könyvek tényleg nem rosszak. Igaza van LadyGagának, hogy a kisgyermekek azokat a meséket szeretik, és az segíti őket legjobban az élményeik, érzéseik feldolgozásában, amik róluk szólnak. Ebből a szempontból egy nagy pipa. Aztán a tőmondatok: pont a feljebb idézett interjúban mondja el B.E. hogy direkt kevés a szöveg, Ez igazából inkább a mesélőnek támpont, hogy merre megy a sztori és segít ahhoz, hogy saját magunk meséljünk a gyereknek. Még egy pipa. A képek szerintem egyszerűek, helyesek, sokat lehet róluk beszélgetni a gyerkőcökkel. ez is oké. Ezek a könyvek elsősorban kiscsoportos-középsős korosztálynak szólnak, a Szutyejev, Lázár Ervin, stb. az már inkább középső-nagycsoport. Persze mindegyiket lehet mindig, a gyerek úgyis azt érti meg belőle, amit értenie kell. Szóval Bartos Erika könyvei egyáltalán nem rosszak. Az tény viszont, hogy ebből a stílusból millió található a piacon, amik rettenetesek én inkább azokra értelmezném a posztot.

A másik, a gügyögés. Tényleg idegesítő, ha ostobának nézik a gyereket és úgy beszélnek vele, mint egy hülyével. De azért az is tény, hogy a kár-kár varjút sem alaptalanul mondogatjuk nekik: először kár-kárnak nevezzük a varjút, mert az neki világos - az a fekete madár károg, akkor ő a kár-kár- ezt ki is tudja mondani, könnyű megjegyezni, tökéletesen a szintjének megfelelő. De mi, felnőttek hozzátesszük a kár-kárhoz a varjú szót is, hogy azért szokja, tanulja. Teljesen normális, sőt helyes tanulási folyamat. Ami viszont tényleg nem normális, az a nő-nő fa kategória. Tényleg rengeteg ostoba szülő van, aki konkrétan hülyének nézi a gyereket. Mert az rendben van, hogy leegyszerűsítjük a dolgokat, de azért beszéljünk már vele értelmesen.

Amúgy jó a poszt, kellett már ez is...

Noname Watanabe 2015.06.08. 11:54:43

Ó, hogy négy-öt évvel a fénykora után találtam csak rá erre a blogra...
Én azt várom, hogy húsz év múlva Kati, Pati és Peti kiadnak egy könyvet, ami arról fog szólni, hogy milyen szar gyerekkoruk volt - ők otthon nézték volna a tévében a Kölyökklubot, de a grafomán muter minden hétvégén hurcolta őket játszóterezni, kirándulni, kékfesteni meg batikozni: "- Kuss legyen, szedelőzködjetek! Ha nincs élményanyag, mi a szarból írjam meg a következő Buci, Puci és Muci-könyvet, ha? És ha nincs pénz, miből etesselek benneteket, hálátlan kölkök?"

Ami a Bogyó és Babóca-féle pont-pont vesszőcske gyerekmeséket illeti: ordít róluk, hogy tömegtermelt művek. Gondolom, nem túl nagy összeg az értük kapott honor', azért ha az írónő anyagilag szinten akarja tartani magát, kénytelen tucatszám gyártani az ilyeneket.
A gyerekek szeretik? Szerintem a gyerekek azt szeretik, ha a fater vagy muter mesél nekik, ilyen szempontból a mesélés aktusa, az együttlét fontosabb, mint maga a mű. Viszont a felolvasott mesét fel is kell dolgozniuk a srácoknak - ez a faék-egyszerűségű "ír-ír anyu" meséknél rohadt egyszerű, viszont ha nincs kihívás, ha nem kell gondolkodni a szövegen, nem is fejlődik a gyerek.
süti beállítások módosítása