HTML

Görbe sminktükör

Kísérlet a női nem megítélésének árnyalására, azaz nagy szarban vagyunk, de mentem, ami menthető, ennél rosszabb már úgyse lehet.

Nőtípusok, játszmák, taktikázások, picsulások-picsogások túlzó, de ismerős formában.

Az ötleteket, kritikákat vagy akár teljes posztokat a gorbe.sminktukor kukac gmail.com-ra várom kíváncsi szeretettel :)

Az itt megjelenő minden tartalom Creative Commons: Nevezd meg!-Ne add el!-Ne változtasd! licenc alatt áll.

Gondolatbokrétáitok

Címkék

agytröszt diznicsaj (1) alkohol (1) anya (2) ápolónő (1) autóvezetés (2) a lelki szemetesláda (1) a nők és az alkohol (1) a test angyala (1) babaproject (1) baba mama (1) bandababa (1) barátnők (4) bevásárlás a férfival (1) bikiniszezon (1) bkv (1) bőbeszédű (1) búcsúzás (1) bulvár (1) bútoráruházban (1) crocs (1) csajbuli (1) csajszis dumcsik (1) család (1) családi program (1) csúnya lány (1) díszfeleség (1) domina (1) egészségügy (1) első randi (1) esküvő (1) evés (1) facebook (1) farsang (1) felhívás (1) feminista (1) feminizmus (1) focimeccs (2) fogamzásgátló tabletta (1) fogyókúra (1) főnök (1) fotók (1) frusztráció generátor (1) gyerektervezés (1) gyermekkönyv (1) halloween (1) házasság (2) házibuli (1) hellókarácsony (1) hello kitty (1) hétköznapok dívája (1) hideghegyi sportőrült (1) hipochonder öregasszony (1) hivatalnoknő (1) húsvét (1) jogsi (1) jó fej csaj (1) karácsony (4) kibeszélés (1) kikupálós lány (1) kismama (1) kisvárosi csaj (1) könyöklő néni (1) könyvajánló (1) környezettudatos nő (1) közveszélyes nők (1) kreatív hobby (2) kretén (1) kultúra (3) lakótelep (1) latinos műveltség (1) lecsekkolás (1) lecsúszott kamuvállalkozó (1) leggings (1) magyarázat (1) március 15. (1) meglepetés party (1) mlm (1) mosolytündér (1) mozi (1) műköröm (1) nem értem (1) néptáncos (1) női dráma (1) női önzetlenség (1) női önzőség (2) nők (28) növénykedvelő (1) nyilvános wc (1) olvasói poszt (13) olvasói statisztika (1) összetartozás demonstrálása (1) óvszer (1) panasz (1) parfüm (1) párkapcsolat (1) parti nagy lajos (1) pasizás (1) pocaklakó (1) politizálás (1) posztajánló (1) rámászás a férfira (1) slágerek (1) smink (1) sör (1) stlustanácsadó (1) strandolás (1) strassz (1) szépségápolás (1) szépségszalon (1) szerelem (6) szervezőzseni nő (1) szingli (1) szlengblog könyv (1) sznob pengeszáj (1) szobanövények (1) szülés (1) születésnap (1) szüzesség (1) tánc (1) társkeresés (1) telefonálás (2) terhesség megelőzés (1) természet leánya (1) teszvesz (1) tippek (2) tömegközlekedés (1) trendi (1) tudatlan tucatnő (1) tudományos fanatikus (1) tunika (1) udvarlás (1) új külső (1) utazás (1) útjavító munkás (1) ütős keresőkifejezések (1) valentin nap (1) vallás (1) vásárlás (1) vidéki csajtípusok (1) Címkefelhő

2009.09.26. 12:38 HRita

Tehetségtelen lány jogosítványt szerezne

- Jó napot kívánok! Itt kell megtanulni autót vezetni?
- Üdvözlöm. Nem kell, de ha már itt van, gondolom azért jött, mert szeretne.
- Hát igazából nekem csak mondták, hogy jöjjek, de azért biztos jó lesz.
- Foglaljon helyet.

Helyet foglal, és előveszi a direkt erre az alkalomra vásárolt virágmintás füzetet és a lila, zselés tollat. Az elméleti órák alatt koncentrál, szorgosan jegyzetel. Az életbevágóan fontos tudnivalókhoz sárga szövegkiemelőt használ (nem vezetünk magas sarkú cipőben!), a mellékelt ábrákat pontosan és szépen lerajzolja, és még ki is színezi. Ha nem ért valamit, jelentkezik és kérdez, mert tudja, hogy itt emberéletekről van szó. Az elméleti oktató is megkedveli: az ilyen szorgalmas és érdeklődő tanulók általában kiválóan szerepelnek a gyakorlati oktatáson is.
A lány egyre kevésbé érzi mumusnak a vezetést, sőt megszereti. Rájön, hogy vezetni igenis élvezetes. Elmélyül a tananyagban, buszon, villamoson és minden szabadidejében A járművezetés tankönyve B személygépkocsi, kistehergépkocsi című ajánlott olvasmányt tanulmányozza.
A KRESZ-vizsgára felkészülten és kipihenten érkezik. Fekete alj-fehér blúz párosításban jelenik meg, mert azért ez mégiscsak egy vizsga, és meg kell adni a módját. A vizsgán minden nehézség nélkül átmegy, és elégedetten állapítja meg, hogy az autóvezetés semmiben sem különbözik az iskolai vizsgák forgatókönyvétől: jegyzetelünk, figyelünk, tanulunk, kiöltözünk, vizsgázunk, átmegyünk. A sikeres vizsgát követően egyeztet az autósiskola illetékesével, és kiválasztja a területileg hozzá legközelebb eső gyakorlati oktatót.

- Igen, ott a Kovács úr oktat. Egy Ford Focus kombival fognak autózni.
- Mi az a kombi?
- Igazából nem is lényeges, a parkolást jobban el lehet mélyíteni egy kombi típusú autóval.
- Milyen színű?
- Piros.
- Na, az nagyon jó.

A tanulóvezető az első alkalomra magas sarkú cipőben érkezik. Az alacsony ingerküszöbű oktatónak elvörösödik a feje, pozícióba helyezi a hangját, és már épp leordítaná még a melltartót is a tanulóról, mikor a lány – hogy lássa az oktató, ő alaposan felkészült mindenre - talányos mosoly kíséretében előveszi a gumitalpú, lapos sportcipőt, és átcseréli. Úgy véli, ezzel a hatásos antréval levette a lábáról a mestert, de téved. Az oktató nincs humoros kedvében. Sosincs humoros kedvében. Az ő vállára nap nap után hatalmas felelősség nehezedik, nem engedhet meg magának semmi kilengést és figyelemingadozást.

- Akkor a kocsi általános állapotának a felmérése után beülünk az autóba, és elindulunk. Kuplung, gáz, fék, kuplung, gáz, fék. Megjegyezte? Ne kapkodjon, és ne hirtelenkedjen. Indulhatunk.

A lány beindítja a motort. Aztán még egyszer. Megpróbál elindulni.

- Kuplung, gáz, fék! NEM fordítva! Hát a falnak beszélek én, kisasszony??
- Nem, természetesen nem. Akkor megpróbálnám megint.

Azért a rutinvizsgát is összehozza: brillírozik, mint Hooks a Rendőrakadémiában.

- Azt mondom önnek, kisasszony, ezt a kézifékes elindulás emelkedőn dolgot még egy kicsit tökéletesítse, de nem rossz. Átengedem, mert látom, nagyon jó kezekben van, és elindult egy bizonyos úton. Hallgasson mindenben az oktató kolléga úrra, és nemsokára azon kapja magát, hogy megtanult vezetni. Persze ez több éven át tartó, hosszú folyamat, de megéri a fáradozást és a beléfektetett energiát.
- Köszönöm a szakmai véleményét, minden bizonnyal hasznomra fog válni.

A forgalomban töltött órák során viszont egyre inkább azt érzi a lány, hogy itt valami kurva nagy félreértés van. Fizikai képtelenség egyszerre az előtte, mögötte, mellette haladókra figyelni, betartani a sebességkorlátozást, jobbra tartani, állandóan a visszapillantót stírölni. És hát úristen: milyen cuccban megy már az a nő a járdán? Narancssárga selyemruha kockás blúzzal és Converse cipővel. Nem normális!

- Maga mégis mire figyel? Miért nem az utat nézi? Ez kérem nem a szájtszíing túr busz, vagy talán azt hiszi?
- Jaj, nem, dehogyis. Ne haragudjon, figyelek. (De bazmeg kockás blúz selyemruhához!)

Parkolni nem tanul meg, a jobbkezes utcákat nem veszi észre, és a zebrán (gyalogos átkelőhelyen) lassítás nélkül hajtana át, ha az oktató még idejében a fékre nem tapos, hogy elejét vegye a tömegszerencsétlenségnek.

Napi hangulatához mérten vagy úgy gondolja, hogy vezetni nem lehet megtanulni, vagy úgy, hogy ő maga sofőri antitalentum, esetleg úgy, hogy még talán képes is lenne rá, ha nem ez az oktató lenne, hanem egy kedvesebb, aranyosabb, aki többet dicsér, aki jó beszélgetőpartner, aki korban hozzáillik, és úgy néz ki, mint Christian Bale.

A forgalmi vizsga előtt három nappal már gyomoridege van, és hányingere támad, ha autót lát.
Az első alkalommal megbukik. Azt hiszi, a másik sávban haladó kocsi azért pislog, hogy beengedje, de csak az útviszonyok nem megfelelőek (hát honnan a rohadt életből kellett volna tudnia, hogy itt ilyen szar az út?). A megtévesztő kocsi rutinos vezetője rádudál, bemutat és továbbhajt. Az oktató lehúzódik a járművel, a fejét csóválja, a vizsgabiztos pedig sajnálatát fejezi ki, hogy nem tudja átengedni, pedig szerette volna. De meg kell értenie, hogy ez felelősségteljes dolog, akárki nem közlekedhet autóval.
Miután a vizsgáztató kiszáll az autóból, az oktató úgy lebassza a kis koleginát, hogy az:
1. Sírógörcsöt kap.
2. Eldönti, hogy belép az autóellenes ligába, már ha van olyan. Ha nincs, szervez egyet.
3. Magában elátkozza az oktató családját hét generációra előre.

Pótórákat vesz, már hogyne venne, ha a mester is úgy látja, hogy a javára válik. Mellesleg megjegyzi az oktató, hogy neki kétéves gyermeke van, aki csak úgy zabálja a pelenkát. Nem olcsó mulatság!

A második forgalmin is megbukik, ez alkalommal a behajtani tilos tábla alatt robog el.
A harmadik vizsgára beesett arccal, sápadtan érkezik. Lázas, az autó szagától émelyegni kezd, a citromos légfrissítőt egy életre megutálja. A stoptáblát nem veszi észre, megbukik.
A negyedik alkalommal beül az autóba, ámokfutásba kezd, de az oktató és a vizsgabiztos elejét veszi a bajnak.

- Hát a fékpróba, kisasszony? Azt csak heccből kell elvégezni? Ütközni akar, karambolozni, gyilkolni? Mi a célja az élettel, kolegina?
- Először is hazamenni úgy, mintha itt se lettem volna. Elfelejteni ezeket a hónapokat, a forgalmi rendet, az indexjelző kattogását, az olajszintmérést és a maga ételmaradékos bajszát. Aztán lemosni a biciklimet, felpumpálni a kerekeit, és azzal közlekedni. Meg busszal és villamossal. Közben zenét hallgatni vagy olvasni, és kajánul vigyorogni a reggeli dugóban araszoló autósokra. Ez nem az én világom, vizsgabiztos úr, engem nem csapott meg a benzingőz szaga. Kérem, ne értsenek félre, de baszódjanak meg mindketten! A viszontlátásra.

A lány méltóságteljes léptekkel elindul, és felszáll a buszra. Otthon a vezetést erőltető párjával szakít:

- A kurva életbe, negyedszerre se mentél át? Hát hogy fogsz így teszkózni? Lisztet meg tejet nem lehet biciklivel hazahordani!
- De.

Élete 360 fokos fordulatot vesz. Kivirul, biciklivel jár mindenhová. Harmóniába kerül önmagával és a világgal: már nem haragszik se az oktatóra, se az exre, sem pedig az autóval közlekedőkre.
A T-betűs autókat viszont nagy ívben elkerüli. Ki tudja, hátha egy hozzá hasonlóan tehetséges lány ül a volán mögött. Nem árt az ilyenekkel vigyázni.

76 komment · 1 trackback

Címkék: jogsi autóvezetés


A bejegyzés trackback címe:

https://gorbe-sminktukor.blog.hu/api/trackback/id/tr981408404

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: NŐTÍPUSOK: Közveszélyes női vezetők 2009.10.21. 10:00:04

Előrebocsátom, hogy szívem szerint nem ezt a címet adtam volna a posztnak. Inkább valami olyasmit, hogy „A női vezetők (az összes/mindegyik/kivétel nélkül), akik/egyenlő/= közveszélyesek. De aztán neadjisten jöttek volna a biztos kezű, öntudatos ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.09.26. 13:41:37

Hát ez kérem, egy rosszindulatú, megosztó általánosítás, nem mind ilyen, én már ismertem olyan lányokat is, akik elsőre átmentek, stb. stb. :-D

paranoid T.R. marcipan 2009.09.26. 14:32:31

"Mellesleg megjegyzi az oktató, hogy neki kétéves gyermeke van, aki csak úgy zabálja a pelenkát. Nem olcsó mulatság!"
Ha legalább ezt megértette volna a hölgyemény, kevésbé lettek volna maradandó lelki sérülései:)

dzsíni 2009.09.26. 14:58:54

Én fel akartam gyújtani a közlekedési felügyeletet, esetleg bedobni az ablakait kővel, és ez az érzés csak erősödött amikor megtudtam, hogy nem vezetni tudással, hanem pénzzel kell átmenni a vizsgán. Bár én nem fizettem, és végig remegett a lábam azért most már elég jól megy és rohadjanak meg a biciklisek a körúton:)

Ernoke 2009.09.26. 15:51:49

:D
negyedszerre sem átmenni, bah... én hetedszerre mentem át a forgalmin, akkor is 8 hibaponttal. azóta sem értem azokat az embereket, akik tudnak autót vezetni.:D (ja, nekem az oktatóm azt mondta, h meg ne próbáljak senkit lefizetni, mert ha éppen pont nem olyan, akkor rábaszhatok.)

LEN 2009.09.26. 16:01:11

Mint oktató, sok mindent cáfolnék, de nagyon szórakoztató írás ismét! Viszont az elmélet rész telitalálat. Ha egy lányról megtudom hogy hibátlanul kresz vizsgázott, kezdek aggódni! De sosem ordítom le a fejét szegényeknek ha megbuknak! És tessék elhinni, az "énaztánmenőcsávóvagoktudokvezetni" tipusú fiúk sokkal rosszabbak...

paranoid T.R. marcipan 2009.09.26. 16:02:13

@Ernoke: nekem is azt mondta, de aztán kiderült, valójában úgy értette, h fizessem le őt, h megpróbálja lefizetni a vizsgabiztost. én ezt nem tartottam annyira zseniális ötletnek mint ő, ezért elváltak útjaink:)

aribeth 2009.09.26. 16:07:54

Tökéletes. :-)
Én is ritka tehetséges vezető vagyok, hogy rohadjon meg, aki feltalálta a kuplungot és az ötvenesnél magasabb sebességet. ;-P Két hete jutottam ki először a forgalomba, természetesen zuhogott az eső, és úgy éreztem magam, mint egy kiskatona, akit pár hetes kiképzés után kidobtak egy világháborús csatatérre.
Az oktatómat kedvelem, normális és nyugodt (kivéve, amikor épp össze akarom törni az autóját az útpadkán), de egy ideje rosszul vagyok a légfrissítőjétől, a busztól, ami kivisz a tanpályára, a tanpályától, Budaörstől és az összes autótól. A fogorvoshoz is szívesebben megyek.

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.09.26. 16:11:23

@LEN: Hú, egy igazi oktató. Ejha!
A barátnőm barátnőjével pont így történtek a dolgok, azért írtam így le :)

A lefizetéses dolog pedig igencsak kényes dolog, sok mindent hallottam róla.

Ernoke 2009.09.26. 16:12:56

@aribeth: én soha nem okoztam balesetveszélyt, és nekem is jó fej és nyugodt oktatóm volt. de egy idő után vezetés közben mindig kb. halálfélelmem volt, azóta pedig autóban ülve utasként is az van mindig.

LEN 2009.09.26. 16:27:35

@HRita:
Korrupció viszont felénk nincs, ezt bizton állíthatom. Bár igény sajnos lenne rá...

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.09.26. 17:04:56

@aribeth: "úgy éreztem magam, mint egy kiskatona, akit pár hetes kiképzés után kidobtak egy világháborús csatatérre."

Kitűnő hasonlat! Csak nem egy II. világháború iránt érdeklődő sorstársat tisztelhetek benned? :) Újoncként valóban szinte semmi esélyed nincs a fronton (forgalomban): a harcedzett, régi autósok messze elkerülnek, mert zöldfülűséged miatt rossz ómen vagy, csak a bajt hozod rájuk (ami a háborúban tényleg így volt). Ha egy mentőautó zúg el melletted (bomba), alig tudsz fedezékbe húzódni (átsorolni villámgyorsan, mégis megfontoltan a másik sávba). Nehéz a dolga a katonának ;)

Pernilla 2009.09.26. 18:37:04

én vagyok az egyetlen, aki az első rutinpályás órája után már forgalomban vezetett haza?:P jól bedobtak a mély vízbe, de hatásos...

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2009.09.26. 19:27:53

@Pernilla: sztem a masodik oran mar voltam forgalomban,

dizel auton tanultam vezetni, ami amugy is nehezebben fullad, utana a benzines autok az ellensegeim voltak :)

amugy jo iras, nekem is foleg az eleje tetszik.

Nyelvész Józsi · http://szleng.blog.hu/ 2009.09.27. 00:57:01

@LEN: A "felénk" az mit jelent, bátya? Mert azért akad pár oktató és vizsgáztató, akik kurvára szívesen fogadnak pár egomi látképet, ha érted mire gondolok. Lehet, hogy pont te, vagy a te kerületed vagy egységed vagy nem tudom, mi gecibe vagytok besorolva, ott nem annyira egyértelmű a tematika? Ja most nézem, oktató vagy, apa, nem vizsgáztató, akkor a te cégednél lehet, hogy diznisebben adják elő a történetet, de hogy mindent felülmúló, gigantikus lehúzások mennek, az kurvabiztos, hallod. Kár, hogy pont te nem veszed ki a részed a jóból, érted. ;)

Igazi vidéki balfasz gyerekként ültem vagy évi kétszer kocsiban utas szerepkörbe' az "oktatás" előtt (lásd első jelentés: szleng.blog.hu/2009/08/12/oktat). Nyilván nem sok tapasztalattal rendelkeztem. Rutinon harmadszorra, forgalmin ötödszörre mentem át. Az oktatóm, bizonyos Gyulabá (a blogom olvasóinak ismerős a faszinger) elég felszínes tanár volt. Egy vizsgabiztos sem volt rendes vagy kedves, legjobb esetben is lenéző fasz volt egyik-másik. A bátyám kábé ugyanakkor tolult joKsira, ő másodszorra megunta ezt a buktatásos történetet, csavarintott egy-két esztergomi panorámát a tagnak, aztán vett kocsit, és megtanult vezetni, getzijól.

Lesújtó a véleményem az egész vezetéstanulás-rendszerről. Aki rám hallgat, tolja a kottát, akinek tudja, kikerül a rendszerből hamar, vesz valami Skodát, és megtanul vezetni normálisan, minden nap gyakorolva. Egyébként a Gyulabá is fázott ettől a megvesztegetés-té,ától, de utólag visszagondolva rizikómentesebb és jövedelmezőbb volt neki felnyalni a dellát, amit az órákért vittem, persze mindig előre. ;)

Nyelvész Józsi · http://szleng.blog.hu/ 2009.09.27. 00:58:34

@Nyelvész Józsi: De felidegeltem magam, pászmeg! Pedig volt már vagy öt éve. :)

LEN 2009.09.27. 10:09:25

@Nyelvész Józsi:
A felénk egy kisebb megyeszékhely. Mások a bukási statisztikák is, a vizsgabiztosok többnyire korrektek. Fővárosunk kiváló szakembereivel szerencsére csak szakfelügyelet alkalmával találkozom, ott csak az jön le hogy arcok.

Nyelvész Józsi · http://szleng.blog.hu/ 2009.09.27. 11:33:37

@LEN: Így már érthető, azt levágtam, hogy nyugodtabb a vidéki tempó. De hallod, Pesten mindenki tartja a markát, azt garantálom, meg a többszöri bukás benne van a pakliban. Igen nagy pénzeket szednek össze a "szakemberek". Innen is üzenem nekik, remélem egyszer megy egy tisztítótűz, azt mehet mindegyik taxizni meg hasonlók, amerre lát, baszki.

Rebegő ajkak 2009.09.27. 13:08:42

@Nyelvész Józsi:

"mi gecibe vagytok besorolva"

Ajjaj...

Krisztinca · http://krisztinca.blog.hu/ 2009.09.27. 21:08:18

Ez a poszt rólam szól :-))) 2000-ben. Csak én negyedjére levizsgáztam... de csak azért, mert 3 nap múlva kezdtem a melót 100 km-rel odébb, és meg KELLETT csinálnom, megígértem az oktatónak is, hogy nem fogok vezetni :-))) Hat évvel később tanultam meg / gyakoroltam be szépen fokozatosan saját kocsin, T betűvel, pár hónap után már egész jól ment, teljesen elboldogulok, nem vezetek úgy, mint egy pasi, de egész jó, semmi tötty, semmi hülyeség, dinamika.

IndaMuncher 2009.09.28. 12:31:30

@Krisztinca: Én pasi létemre mentem át negyedjére, de akkor is vezetni akartam, aztán először a lakhelyemen gyakoroltam (kisváros) aztán így tovább. Sokan azzal szopják be főleg lányok, hogy nem gyakorolnak a vizsga után, pedig akkor kéne csak igazán.

Krisztinca · http://krisztinca.blog.hu/ 2009.09.28. 17:55:59

Az az igazság, hogy így is úgy is beszptam volna, mert 6 év után Pesten kellett újrakezdeni, az meg totál más műfaj. Annó nem volt lehetőségem autót venni, de túl akartam lenni a vizsgán fiatalabbként. Jó volt ez így.

aribeth 2009.10.02. 15:22:07

@HRita:
Köszi. :-)
Szeretem a történelmet, és volt olyan korszakom, amikor csak a világháborúkkal foglalkoztam, de nem ezek a kedvenc korszakaim.

Banyek, lassan kívülről tudom a tesztkönyvet, de ha élőben szembetalálkozom egy útkereszteződéssel, rajta három darab minden irányba kanyarodó autóval, akkor legszívesebben katapultálnék.

nyílméregbéka 2009.10.02. 18:55:53

Rita!
Ez a poszt rólam szól.

Most már mosolyogni is tudok rajta; bezzeg két éve, amikor abbahagytam :-D

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.10.02. 19:43:15

@nyílméregbéka: Érdekes, hogy mindenki hogy utálta ezt az egészet procedúrát!
A poszt persze rólam szól (és nem a barátnőm barátnőjéről :)), én se vagyok kivétel. Máig összeugrik a gyomrom, ha az oktatómra gondolok. Jájj. Ritka szemét és rosszindulatú alak volt. Szörnyű, pedig már 5 éve történt, hogy a 4. forgalmin is megbuktam :D

Nyelvész Józsi · http://szleng.blog.hu/ 2009.10.03. 23:08:38

@HRita: Az oktatót nem Sikonya Gyulának hívták véletlenül?

"Ritka szemét és rosszindulatú alak volt"...

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.10.04. 10:34:50

@Nyelvész Józsi: Nem az volt, egy kis szar lehúzós iskolába mentem, ahol azt ígérték, 54 ft-ért sikeres vezető válhat belőlem. Hát szart. Ja, persze, aztán kiokosítottak a bölcsebbek, hogy százezer alatt nem is szabad autósiskolát választani, de akkorra már nem érdekelt az egész.
Közlekedek biciklivel, azt' csókolom.

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.10.04. 11:24:02

@Nyelvész Józsi: Mondjuk lehet, hogy álnéven működött a Gyula bá'. Sőt, egyre biztosabb vagyok benne, hát b+. Mesélte is, hogy taxizik, csak fizetéskiegészítésként vállalja be a csicskulós tanulókat, és ő az életre nevel az autópályán is. Meg egyszer lemondta a vezetést valami fellépés miatt, arra hivatkozott, hogy összeállt megint a tulipántos bandája, és ott kell helytállnia.

sorica123 (törölt) 2009.10.04. 12:01:30

@HRita: és ha vidéken tanul meg az ember, egy nagyobb településen? A KRESZt így is-úgy is megtanulja, a pesti közlekedés meg akkor is egy kabaré, ha abban tanultál meg vezetni... viszont Pest igencsak nagy mrketingértékkel bír, ha érted, hogy mondom.

nyílméregbéka 2009.10.04. 12:59:26

@HRita: én akkor hagytam abba, mikor több hónapi forgalmomban vezetés után sem "éreztem" a kocsit; sem a szükséges 4-5 felé egyszerre nem tudtam figyelni.
Inkább vállalom a szégyent, mint emberhalálokat okozzak, nem? :-)
Pedig az én oktatóm egy angyal volt, kitette a lelkét, sosem jött ki a sodrából. Kivéve egyszer, mikor felüvöltött egy kereszteződésben: "B*ssza meg, itt fogunk megdögleni" - és én tudtam, hogy most kell abbahagynom az egészet, mert még a _mai napig sem_ tudom, mire föl mondta ezt akkor? :-D

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.10.04. 13:09:52

@nyílméregbéka: Tényleg, azt nekem is mondták, hogy "a kocsi a testem meghosszabbítása", és "éreznem kell minden rezdülését". Mintha legalábbis valami szerelmi légyott lett volna...

Ez az itt fogunk megdögleni elég egyértelmű jelzés volt :) Engem viszont végig szivatott a májsztró, ezért nem tudtam eldönteni, hogy akkor épp azért oltott le, mert előző este a feleségének migrénje volt vagy csak simán rosszul vezettem.

Törpillla 2009.10.04. 18:24:13

:-)))
Nekem annak idején azt mondta az oktatóm, aki egy ritka türelmes, aranyos, megértő, joviális öregúr volt, és ezért hozzá osztottak be minden reménytelennek tűnő esetet, pl. engem (ld. hibátlan kreszvizsga), szóval egyszer azt mondta, hogy "a maga korosztálya, ezek a mai 17 évesek, általában mind jól vezet, mert gyakorlatilag már az autóban csinálták őket... hát maga, kisasszony, valószínűleg nem autóban készült..." :-D

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.10.04. 19:20:30

@Törpillla: Aranyos :) Szerintem a joviális öregúr-oktatód mindenki tanulónak elsütötte ezt az autós poént. Ha meg valakit a jacuzziban hoznak össze, akkor abból kitűnő úszó válik vagy mi? :D

Dike 2009.10.06. 22:57:08

A harmadik sikertelen forgalmi vizsgáig hasonlóan zajlott az én pályafutásom is (najó, nem volt hibátlan a kresz és 3.-ra sikerült csak a rutin), aztán várost és oktatót váltottam, és elsőre levizsgáztam. Sőt, még vezetni is megtanultam :-) Parkolni még igyekszem a lehető legtávolabb minden más járműtől, de a forgalom egészen jól megy, városban, pályán egyaránt.

Farkasokkal táncoló voltam 2009.11.15. 14:34:19

Szerényen megjegyezném, hogy aki 360 fokos fordulatot vesz, az ott áll éppen ahol kezdte, a 180 fok érzékletesebb lett volna... :-)

A poszt egyébként tetszett, két lányom is egyszerre vizsgázott (több kevesebb sikerrel), de utána sokáig csak csúcsforgalomban szerettek autózni, mert akkor minden nagyon lassú volt...

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.11.15. 14:51:20

@Farkasokkal táncoló voltam: Nem véletlenül szedtem dőlttel a 360 fokos fordulatot, az általam modorosnak vagy baromságnak tartott, de gyakran használt kifejezéseket írom így :)

Csúcsforgalomban a legjobb letenni a kb. 3/4 órás forgalmi vizsgát. Semmi stresszes vagy túlzott koncentrációt igénylő helyzet, csak araszolgatni kell méterről méterre :)

Farkasokkal táncoló voltam 2009.11.15. 17:40:47

Vagy úgy...:-)

Én voltam egyébként a tesztalany a vezetésüknél, mert bátran felajánlottam, hogy ott fogok ülni az anyósülésnél. És mivel nem tudok vezetni, nem is nagyon tudtam szaktanácsokat adni, mert a férjem pillanatonként helyreigazította őket.

Az egyik lányomból azóta nagyon rrutinos vezető lett, csak az a baj vele, hogy az amúgy mindenhol udvarias és kedves nő, az autóban állandóan buziköcsögözik, kurvaanyázik, a középső ujját mutogatja, és úgy általában folyamatosan káromkodik, mintha megszállta volna az ördög. :-(

Jobb szeretek a másikkal utazni, mert az meg inkább vezetés közben nyugis.

LyukasBogrács 2009.11.17. 18:38:04

Na es a motorvizsga?

Komikus volt, amikor a rutinvizsga elott a szokitett, teltkarcsu, bordzsekis kisasszony bal kezeben hanyagul logott a cigaretta , jobbjaban a gazmarkolattal boszen nyustolte a zsiruj motort, hogy a februari reggelen bemelegedjen.

Utana start!

Rogton az elso bojat feldontotte.

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.11.17. 19:07:00

@LyukasBogrács: Ezt most eléggé elképzeltem, és tetszett :D Velem pont az a baj, hogy semmi önbizalommal álltam hozzá a jogsiszerzéshez, nem is sikerült :) Ő legalább öntudatosan és magabiztosan szúrta el :D

andie 2009.11.19. 15:44:05

@Modor Tibi: én pl. elsőre átmentem. Az oktató az a fajta férfi, aki ráérzett, hogy kell kezelni a hisztijeimet.
Aztán sokáig nem vezettem, de a munkahelyemen olyan projektet kaptam, hogy hetente többször kellett más-más városba menni. Kollégám szintén az a típus, aki tudta kezelni a hisztijeimet, így másodszor is megtanultam vezetni. :-)

vincere 2009.11.19. 19:45:19

hogy én eddig nem vettem észre ezt az alapvető posztot!

nagyrészben szó szerint rólam szól, magassarkú cipőben mentem először vezetni, majd 2. órára halványrózsaszín balettcipőben (azóta se jött ki belőle az autó kosza). KRESZ-vizsgán röhögve átmentem, nyilván.

az oktató mindig hölgyemnek és kisasszonynak szólított, gondolom ez alap, mikor férfi tanít nőt, bár tegeződnek.

A rutinvizsgánál kezdődtek a gondok. elsőre megbuktam, de az az én hülyeségem volt, másodikra átmentem, viszont soha életemben annyira nem aláztak meg, mint akkor. hetekig dühöngtem magamban. rohadék középkorú lúzer vizsgabiztos abban leli az örömét, h. felnőtt nőket porig aláz, és szerinte "kegyelemből" átenged. inkább ne engedett volna át, nekem ne tegyen szívességet. egyébként mindent tökéletesen megcsináltam, de addig kérdezte a baromságait, míg nem tudott olyat kérdezni, amire már nem tudtam a választ, és akkor végre előadhatta a kiselőadását, h. mekkora felelősség autót vezetni, stb.

aztán jött a forgalom, 2. órán végigvezettünk a Nagykörúton. volt ott bazdmegolás meg minden, mire hazaértem, olyan depresszióba este, h. majdnem leugrottam az erkélyről. még szenvedtünk egy ideig, majd közös megegyezéssel elváltunk.

jogsim azóta sincs, most szüneteltetem. közben már külföldön élek, sajnos nem fért bele az időbe, h. még előtte meglegyen a jogsi, így itt kell majd kb. 10szer akkora összegért megszerezni.

ja, és a legfőbb tanulság. a vezetéstanítás otthon arról szól, h. a vezetni már tökéletesen tudó 17, max. 18 éves fiatalokat jogsihoz juttassák, h. végre papírjuk is legyen róla. az oktatók nem tudnak mit kezdeni azokkal, akik valóban tanulni mennek oda, akik még életükben nem ültek a volánnál, horribile dictu, a tanfolyam előtt még azt se tudták, milyen pedálok vannak az autóban. így jön a bazdmegolás, meg hogy te bonyolult eset vagy, és nem tudod megszokni az autót, és társai.

bár nagyon sok pénzbe fog ez nekem kerülni, de nem bánom, h. nem otthon fogok végül megtanulni vezetni.

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.11.19. 19:57:26

@vincere: Újabb sorstárs :)
Az utolsó előtti bekezdésedbe nem is gondoltam bele, de most, hogy írod, nagyon egyet tudok érteni veled :) Az is érdekes, hogy ezeknél az oktatóknál nem alapkövetelmény semmiféle pedagógiai ismeret vagy készség. Nem hiszem, hogy náluk volna bármilyen alkalmassági teszt, vagy ha van is, hát az nem túl meggyőző :)

2009.11.19. 20:44:52

@HRita:

Csak hogy megnyugtassam a hölgytársadalmat, én ötödiknek mentem át a forgalmin, pedig az oktatóm tényleg tudott tanítani, nagyon rendes és barátságos volt, egy szavam sem lehet rá (egyszer volt csak, hogy üvöltött velem és ordítva káromkodott, de így visszagondolva az is teljesen jogos volt...).
Szerintem ez ugyanolyan, mint az iskolai ének- vagy rajzóra, van akinek van közlekedési érzéke, és van, aki csak kínlódva tudja megtanulni. Nekem egyébként nem maga a vezetés volt a nehéz, az nagyon jópofa volt és szerettem, hanem részt venni a forgalomban.

vincere 2009.11.24. 14:37:43

@HRita: én néha a tanfolyamon és az órákon is frusztrálva éreztem magam emiatt, csak azért, mert nem olyan családba születtem, ahol az érettségi mellé autó is jár.
amúgy is mennyien beszóltak már nekem életemben, h. még mindig nincs jogsim, de én ilyenkor soha nem szólok be nekik, h. ellentétben miket szereztem meg.

nyílméregbéka 2009.11.25. 14:22:14

@vincere: igazad van! én is csak azért tudtam úgy-ahogy a pedálokat, mert a tesóm elmagyarázta előzőleg, illetve a tankönyvben benne van :-)
Olyan érzés, mint mikor általánosban röplabdázni kellett, anélkül hogy bárki is elmagyarázta volna a szabályokat, mondván, hogy "úgyis tudja azt mindenki": Hát én nem tudtam :-D

vincere 2009.11.25. 15:00:20

@nyílméregbéka: nálunk pont így zajlott a tanfolyamon a pedálok oktatása. nem mondta el az oktató, így én kérdeztem meg, hány pedál van, ill. melyik melyik oldalon van. ne tudjátok meg, hogy néztek rám. az oktató, mikor megtudta, h. még nem ültem volán mögött, úgy nézett rám, mintha a világ végéről jöttem volna. nagyon rossz érzés volt. ezek után nem mertem többet kérdezni...

nyílméregbéka 2009.11.26. 09:22:18

@vincere: pedig nagyon rossz, hogy 3 pedál van, de csak 2 lábam... A rutinpályán egyszer a kuplung + fék kombó helyett a GÁZ + fék pedálokat nyomtam meg :-D És nem értettem, mér ad ki ilyen fura hangot a kocsi :-D

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.11.26. 09:29:34

@nyílméregbéka: Mondd csak, azóta szereztél jogsit? :D És ha igen, merre szoktál autóval közlekedni? :D

nyílméregbéka 2009.11.27. 17:31:33

@HRita: hát hogyne! Jóóó sokat fizettem a vizsgabiztosnak, de csak összejött! És _mindenfelé_ járok az autóval! És a visszapillantóban szoktam sminkelni, szóval amit csak akarsz!
... Most megijedtetek, mi? ;-D

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.11.27. 17:53:18

@nyílméregbéka: Akkor megnyugodtam :D Azért a piros bicikliseket kerüld el, ha teheted :D ;D

Nyelvész Józsi · http://szleng.blog.hu/ 2009.11.28. 14:54:46

@tff: Na, emberemre találtam, tesó, negyedszerre mentem át. Mondjuk én alapvetően haragos ember vagyok, nem olyan zen témába tolulok, hogy "jogos volt", kurvára utálom összes oktatót meg vizsgáztatót is, remélem gecire sokan tönkrementek a válságban, azt kanalazzák az ingyen gulyáslevest azóta, érted. :D

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.03. 21:40:24

@vincere:

Na, szóval akkor a kuplungról, amelyről a hölgyek, de némely úrvezető is azt gondolja, hogy feleslegesen nehezíti a vezetést, főleg annak megtanulását.
A belsőégésű motoroknak sajnos van egy borzasztó nagy problémája. Az optimális teljesítményüket egy rendkívül szűk fordulatszám tartományban képesek leadni. Tehát az sajnos nem megvalósítható, hogy csak úgy nyomjuk a gázt és a kocsi gyorsul, ha meg nem nyomjuk, akkor lassul. Amikor gyorsítás közben a motor elhagyja azt a fordulatszámot, amikor a legjobb teljesítményt adja le, akkor kénytelenek vagyunk egy áttételt beiktatni, és akkor megint vihetjük a motort az optimális tartomány felé, és gyorsulhatunk tovább.
Erre szolgál a sebességváltó. A mai autóknál már többnyire 5, vagy akár hat sebességfokozattal, plusz egy hátrameneti fokozattal (rükverc).
Ezek a fokozatok mind egy-egy áttételt jelentenek. a hátramenetnél pedig egy külön fogaskereket beiktatva megfordítják a hajtás irányát anélkül, hogy a motor forgásirányát váltani kéne.
Így aztán a motor és a hajtott kerekek közé bekerül a váltó.
A váltó a kerekekkel folyamatos kényszerkapcsolatban van a differenciálművön keresztül, amire most nem térek ki részletesebben, így is éppen elég bonyolult.
Igen ám, de amikor az egyik fokozatból a másikba váltunk, a váltó motor felőli tengelye, és a kihajtás tengelye közt fordulatszám különbség van. Sajnos ezt ki kell egyenlíteni, mert ha nem tennénk, törnének a fogaskerekek, mint a ropi. Nem beszélve az elindulásról, amikor a motor jár, a kerekek sebessége pedig 0.
Így aztán be kellett iktatni még egy gépelemet, a tengelykapcsolót, magyarul kuplungot.
Ez két tárcsa, amit rugó tart összenyomva és a felületük egy speciális, súrlódást jól tűrő anyaggal van bevonva. A két tárcsát a pedál benyomásával el tudjuk távolítani egymástól, felengedésre újra összezáródnak.
Na, most azt képzeljétek el, hogy indulunk! A motor már alapjáraton jár, de az autó áll. A váltó üresben van. A motor meghajtja a váltó nyelestengelyét, de ez nincs összekapcsolva a kihajtás tengelyével. Össze kéne kapcsolni a kettőt, de ha ezt minden további nélkül megtennénk, akkor egy nagy reccs lenne, mivel a kerekek ugye állnak. Mit teszünk hát? Lenyomjuk a bal lábunkkal a kuplung pedálját. Ezzel szétkapcsoljuk a motort a váltótól, a nyeles tengely megáll.
A váltót ezek után simán sebességbe tesszük, majd elkezdjük felengedni a pedált.
A két tárcsa összeér, és súrlódni kezd. Először dinamikus súrlódással (csúszik), ennek során a két tárcsa sebessége kiegyenlítődik, ahogy egyre erősebben szorítják össze a rugók. Később, amikor a sebességkülönbség megszűnik, statikus súrlódás ébred, ez sokkal erősebb, mint a dinamikus, alkalmas arra, hogy gyorsítsuk gépkocsit. És ez így megy tovább, minden további sebességváltásnál azzal a különbséggel, hogy az autó mozgásba hozása után már nem szükséges olyan hosszan csúsztatni a kuplungot, mint indításkor.

Remélem segítettem.
Ha van még kérdés, akkor szívesen válaszolok.

vincere 2009.12.03. 22:05:57

@El Topo (Sgt. Elias): azannya... mondhatnám, h. már a 3. mondatnál elakadtam, de majd többször elolvasom, és egyszer biztos megértem!
annyit már felfogtam, h. a kuplungra tényleg szükség van. asszem, ez elég eredmény ma estére :-)
köszi!!

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.03. 22:09:23

@vincere:

Igazán szívesen. Na de a harmadiknál? Ott, hogy: "Az optimális teljesítményüket egy rendkívül szűk fordulatszám tartományban képesek leadni"?

vincere 2009.12.03. 22:11:32

@El Topo (Sgt. Elias): igen... van honnan fejlődnöm!

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.03. 22:13:38

@vincere:

Nem mondom, egy valódi kihívás vagy.:)
Na akkor mondd, mit nem értesz?

vincere 2009.12.03. 22:19:32

@El Topo (Sgt. Elias): fú, ez messze vezetne :-)
mondjuk a biciklinél bonyolultabb jármű felépítése nekem már egy kicsit magas. a biciklinél értem a sebességek közötti különbséget és a váltást. autónál is csak úgy tudom elképzelni, h. ez az alapja. na de ott még annyi minden más is van, mint pl. a kuplung :-)

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.03. 22:25:53

Figyelj!
A kerékpárt felejtsd el ebből a szempontból.
Az autónál fogaskerekek kapcsolódnak mereven.
Az a te bajod (mármint a tied is), hogy ha olyat hallasz, hogy fordulaszámtartomány, akkor leblokkolsz, és azt mondod, innentől nem érted.
Pedig csak végig kell gondolni.
Van egy tengely, ami forog. a fordulatszáma az, hogy adott idő alatt, hányszor fordul teljesen körbe.
A tartomány pedig az, hogy mondjuk ezertől négyezer fordulatig.
Tehát az, hogy az optimális fordulatszámtartomány szűk, azt jelenti, hogy a motor alacsony fordulatszámon gyenge, túl magas fordulatszámon is gyenge.
A kettő között meg nincs sok különbség, ezért ebben a tartományban kell tartanunk. Ezért kellenek az áttételek, vagyis a váltó.

Szalacsi_Dezső 2009.12.04. 18:02:39

@El Topo (Sgt. Elias):
Mester, ha hallhatnánk valamit a tólókerekes és a szinkron sebváltók közti különbségről?
Mert hát az volt az igazi, amikor az ember a Csepszonban duplán "puklungolt" minden váltásnál, és akkor a kormányszervó hiányáról még nem is beszéltem.
Bocs Hölgyeim, elragadott a"mindenférfiműszakizsenifőlegautóügyekben" szindróma.
:-D

Szalacsi_Dezső 2009.12.04. 18:06:01

@vincere: hasonlóság azért van.
Kis kerék hajt meg nagyot, akkor lassabb a sebesség, de erősebb a gép.
Nagy fogaskerék hajt meg kicsit, akkor gyorsabb a sebesség, gyengébb a gép.
Ezért lehet a montenbájkkal felmenni a hegyre!
:-D

nyílméregbéka 2009.12.04. 18:17:14

@El Topo (Sgt. Elias): Szép! :-)
Öcsém nekem azt mondta, hogy "a kuplung az a pedál, amit akkor kell benyomni, ha sebességet akarsz váltani".
Te meg erre leírsz itt egy komplett kisregényt? Szándékosan össze akarsz zavarni engem! Csúnya! :-D

flea 2009.12.04. 22:19:59

@El Topo (Sgt. Elias): "Tehát az, hogy az optimális fordulatszámtartomány szűk, azt jelenti, hogy a motor alacsony fordulatszámon gyenge, túl magas fordulatszámon is gyenge."

Ehhez van is jó kerékpáros analógia, amit mindenki ért, aki biciklizett már életében 20 kilométert: ha túl magas fokozatban vagy, és alig bírod lenyomni a pedált (=túl alacsony fordulatszám), akkor a szükségesnél jobban ki fogsz fáradni. Szintúgy, ha túl alacsony fokozatban vagy és eszement módon kell pörgetni a pedált, hogy egy kicsit minden fordulatnál hajtani tudj (=túl magas fordulatszám).

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.05. 09:41:05

@Szalacsi Dezső:

A csepzonban is volt szinkron, csak nem minden gangban, szerintem. És visszakapcsolásnál meg pláne ügyelni kellett, és gázfröccsel igazgatni a főtengelyfordulatot, hogy becsusszanjon a fokozat.
Wo sind die schönen alten zeiten?

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.05. 09:45:25

@nyílméregbéka:

Amit az öcséd mutatott, az nem a kuplung, A kuplung az, amit leírtam, amire te gondolsz, az a kuplung működtetésére szolgáló pedál.

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.05. 09:50:49

@aribeth:

Nyugtass meg kérlek!
Te érted amit írtam, vagy tényleg teljesen zagyva?

aribeth 2009.12.05. 10:56:47

@El Topo (Sgt. Elias):
Egyáltalán nem zagyva. Néhány szakkifejezésnek utána kellett néznem, de érhető.

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.05. 12:41:02

@aribeth:
Phü, most egy cseppet megnyugodtam, de persze még mindig lehetséges, hogy tök tehetségtelenül magyarázok, és te vagy extra fogékony.

Szalacsi_Dezső 2009.12.05. 18:05:26

@El Topo (Sgt. Elias):
És a duplapuklung ellenére voltak női teherautó meg buszsofőrök. Meg traktoros lányok!
Én nagyon bírtam a buszsofőrbácsikat nézni gyerekként, olyan volt az alkarjuk, mint a Popeye-nek
:-D

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.05. 21:23:04

@Szalacsi Dezső:

Hát voltak, de azért a Prága váltó előtt nem nagyon.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.01.24. 22:08:31

akinek nincs jogsija, az nem is ember

Nebameg 2010.01.25. 11:37:45

Jó. De 360 fokos fordulat az életében? Azt úgy mondják, h minden ment tovább a megszokott kerékvágásban?
@endike: hüje

Nebameg 2010.01.25. 12:09:22

@HRita: Akkor osztani kell kettővel? Eztán jobban résen leszek! :)))

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2010.01.25. 12:39:00

@Nebameg: Ebben az esetben pontosan kettővel kell elosztani ;) Éberség, legfontosabb az éberség :D

Donna Anna · http://operahumor.blog.hu/ 2010.07.22. 21:18:45

Én ötödikre mentem át. Minden elmélet pompásan ment, még a rutin is, de a kuplungtól idegbajt kaptam. A negyedik vizsgán egész jól ment, amíg le nem fulladt, attól mindig teljesen leblokkoltam. Azóta azért sokkal jobban megy, parkolni még mindig nem tudok normálisan, de leszarom, a vizsgabiztosokat viszont, ha valaha látom még valaha, nagyon durván fogom elküldeni a kurvaanyjukba. (Akkor nem lehetett, mert hátha legközelebb is ez a barom lesz.)
süti beállítások módosítása